FAQ

Hittar du inte svar på din fråga?

Välj kategori och den produkt du är intresserad av. Ange dina önskemål i detalj (till exempel storlek och färg) och klicka på "Lägg i varukorgen." Produkten placeras automatiskt i din varukorg.

  1. I varukorgen ser du beloppet du har handlat för. Vill du se dina produkter, ta bort eller ändra antal så klickar du på "Till kassan".

  2. I kassan loggar du in eller registrerar dig som kund (om du inte handlat tidigare). Är det första gången du handlar så behöver du bli accepterad av vår support, det blir du inom en timme alla vardagar mellan 8-17. 

    Det är viktigt att du anger rätt e-postadress då orderbekräftelsen med ditt ordernummer skickas till den adress du anger.

  3. Du kontrollerar din order, väljer betalsätt och fraktsätt. Du godkänner våra köpvillkor och går vidare genom att klicka på "Slutför köp".

  4. Din order skickas till oss samtidigt som du får en bekräftelse med e-post. Kontakta oss om du ej mottagit din orderbekräftelse inom 1 dygn.

  5. För order som kommer innan klockan 12 skickas varorna skickas samma dag för leverans inom 1-3 vardagar. Om vi inte har produkten hemma på lager kontaktar vi dig angående leveransdatum.

Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på 08-583 560 60 eller info@solann.se.

Vi hoppas du blir nöjd med din beställning!

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta företagets för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling, parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration).

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.

Ett retur- eller reklamationsnummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

Instruktioner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returnumret är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar. 

  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran mottagits och kontrollerats.

  • Vid retur SKA alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.  

  • Tänk på att alltid skicka produkter i ytterembalage för att inte skada originalförpackningen.

  • Förpacka godset väl för att undvika skador.

  • Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.

OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. 

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:

  • prenumererar på vårt nyhetsbrev,

  • eller är registrerad kund hos oss,

  • eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.

Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.


Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.


Betalning och Leverans

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 30 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.

Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.


Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för de frakt- och administrativa arbete som tillkommer. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet vidare till inkasso. Vill du få försändelsen utskickad på nytt tillkommer extra fraktkostnad. För returärenden var vänlig se Reklamation och retur.


Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.


Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.


Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt för:

  • vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

  • vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits,

  • ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling/teknisk plombering,

  • parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

  • lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration).

Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.

För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i visa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering.

Observera också att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.


Reklamationer och återköp i vissa fall.

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.


Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.


Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.


Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Policy

De personuppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras, säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner utan ditt samtycke.

Vårt enda syfte med att samla in och spara informationen är att kunna ge dig optimal service.

Läs mer om vår integritetspolicy här.


Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.

En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1 kB) som sparas i din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren.

Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, så kallade session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookies mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Det kan till exempel gälla vad du har lagt i din varukorg, eller om du är inloggad på Mina sidor.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent i din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som kan avaktivera session cookies. Oftast går det också bra att ta bort eventuella session cookies som redan har sparats.

Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.

Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.

1. ALLMÄNT

1.1 I denna policy om behandling av personuppgifter (Integritetspolicy) redogörs för hur Solann.se, Solann AB samlar in och behandlar uppgifter om dig. 

1.2 Integritetspolicyn gäller för personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi samlar in via Solann.se, e-post, sms & andra elektroniska meddelanden, samtal till kundservice, butiker, tryckta och digitala blanketter för t.ex. tävlingar & evenemang. Även allmänt tillgänglig information från sociala nätverk.  

1.3 Solann är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Alla förfrågningar till Solann kan göras via de kontaktuppgifter som anges under punkt 7.

2. VILKA PERSONUPPGIFTER VI SAMLAR IN, I VILKA SYFTEN OCH RÄTTSLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN

2.1 När du besöker solann.se samlar vi automatiskt in uppgifter om din användning av Solann.se, till exempel om vilken typ av webbläsare du använder, vilka sökkriterier du använder på Solann.se, din IP-adress, däribland din nätverksplats, samt information om din dator eller mobila enhet, geografisk plats och liknande data. 

2.1.1 Syftet är att optimera användarupplevelsen och Solann.se:s funktion, samt att bedriva riktad marknadsföring, däribland annonsering via Facebook och Google. Denna behandling av uppgifter krävs för att vi ska kunna ta till vara vårt intresse att förbättra solann.se och visa dig relevanta sortiment.
2.1.2 Rättslig grund för behandlingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning, sjätte artikeln, första stycket, led f.

2.2 När du köper en produkt från eller kommunicerar med oss på solann.se samlar vi in de uppgifter du själv lämnar, till exempel namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningsmetod, uppgifter om vilka produkter du köper och eventuellt returnerar, leveransönskemål samt uppgift om från vilken IP-adress beställningen har gjorts. 

 2.2.1 Syftet är att vi ska kunna leverera de produkter du har beställt och i övrigt uppfylla vårt avtal med dig, däribland för att kunna administrera dina rättigheter att returnera och reklamera. Uppgifter om dina köp kan vi även behandla för att efterleva krav enligt lag, däribland avseende bokföring och redovisning. Vid köp samlas IP-adressen in i detta syfte och för att ta till vara vårt intresse av att förhindra bedrägeri. 

 2.2.2 Rättslig grund för behandlingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning, sjätte artikeln, första stycket, led b, c och f. 

2.3 När du köper en produkt i, kommunicerar med oss eller hämtar produkter (som du beställt på solann.se) i butik samlar vi in de uppgifter du själv lämnar, till exempel namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningsmetod, uppgifter om vilka produkter du köper och eventuellt returnerar. 

2.3.1 Syftet är att vi ska kunna leverera de produkter du har beställt och i övrigt uppfylla vårt avtal med dig, däribland för att kunna administrera dina rättigheter att returnera och reklamera. Uppgifter om dina köp kan vi även behandla för att efterleva krav enligt lag, däribland avseende bokföring och redovisning. Hantera dina ärenden, besvara frågor, utreda eventuella klagomål och supportärenden (inklusive teknisk support) & liknande. 

2.3.2 Rättslig grund för behandlingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning, sjätte artikeln, första stycket, led b, c och f.

2.4 När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev samlar vi in uppgifter om ditt namn och e-postadress. 

2.4.1 Syftet är att ta till vara vårt intresse av att kunna leverera nyhetsbrevet till dig. 

2.4.2 Rättslig grund för behandlingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning, sjätte artikeln, första stycket, led f.

2.5 När du kontaktar Solann AB via telefon, brev, fax eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier samlar vi in de uppgifter du själv lämnar som t.ex. Namn, personnummer, kontaktuppgifter t.ex. adress, e-post och telefonnummer. Din korrespondens, uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål. Tekniska uppgifter om din utrustning. Hälsodata (t.ex. allergiska reaktioner och hälsotillstånd du upplyser oss om). Samtal med vår Kundservice kan komma att spelas in i enlighet med gällande lagstiftning för lokala operativa behov (t.ex. i kvalitets- eller utbildningssyfte) och i vissa fall för att arkivera bevis på medgivande vid direktmarknadsföring och profilering. Kontokortsuppgifter spelas inte in. Om det krävs enligt gällande lag informeras du om inspelningen i början av samtalet och får möjlighet att neka till den. 

2.6.1 Syftet är att kunna hantera dina ärenden hos Kundservice. Besvara eventuella frågor, utreda eventuella klagomål och supportärenden (inklusive teknisk support) och liknande. 

2.6.2 Rättslig grund för behandlingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning, sjätte artikeln, första stycket, led b och f. 

3. MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTER

3.1 Uppgifter om ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, kundnummer, order- och fakturanummer samt särskilda leveransönskemål vidarebefordras till Schenker eller en fraktförare som handhar leveransen av de köpta varorna till dig. 

3.2 Uppgifter kan överlåtas till utomstående samarbetspartner, vilka behandlar uppgifterna å våra vägnar. Vi använder ibland utomstående samarbetspartner för bland annat teknisk drift och förbättringar av solann.se, utskick av nyhetsbrev och riktad marknadsföring, däribland återannonsering, och för din utvärdering av vårt företag och våra produkter. Bland annat kan uppgifter om ditt namn och din e-postadress vidarebefordras till exempelvis TrustPilot, för att de å våra vägnar ska kunna skicka en inbjudan till att utvärdera oss på TrustPilots hemsida. Väljer du att registrera något blir TrustPilot personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar. Dessa företag är personuppgiftsbiträden som agerar enligt våra instruktioner och behandlar data som vi är personuppgiftsansvariga för. Personuppgiftsbiträdena får inte använda uppgifterna för andra syften än för att uppfylla avtalet med oss och är underkastade sekretess avseende dessa. Vi har ingått skriftliga avtal om databehandling med alla personuppgiftsbiträden som behandlar personuppgifter å våra vägnar.

3.3 Två av dessa personuppgiftsbiträden, Google Analytics v/Google LLC och Facebook Inc. är etablerade i USA. Erforderliga garantier för överföring av uppgifter till USA har säkerställts genom personuppgiftsbiträdets certifiering enligt EU-U.S. Privacy Shield, jmfr. EU:s allmänna dataskyddsförordning, artikel 45. 

3.3.1 En kopia av Google LLC:s certifiering återfinns här: https://www.privacyshield.gov/... 
3.3.2 En kopia av Facebook Inc:s certifiering återfinns här: https://www.privacyshield.gov/participant?id=a2zt0000000GnywAAC&status=Active.

3.4 Vi delar även personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är 1. Statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.  2. Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer.  När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets intregritetspolicy och personuppgiftshantering. 

4. DINA RÄTTIGHETER

4.1 I syfte att skapa öppenhet kring behandlingen av dina uppgifter måste vi, i egenskap av personuppgiftsansvarig, upplysa dig om dina rättigheter. 

4.2 Rätt till insyn 

4.2.1 Du har rätt att när som helst be oss om information om bland annat vilka uppgifter vi har registrerat om dig, i vilket syfte registreringen har gjorts, vilka kategorier av personuppgifter och av mottagare av uppgifter som i förekommande fall finns samt information om varifrån uppgifterna härrör. 

4.2.2 Du har rätt att få en kopia av de personuppgifter om dig som vi behandlar. Vill du ha en kopia av dina personuppgifter måste du skicka en skriftlig begäran till Solann AB, Rosengatan 8, 1012, 172 70 SUNDBYBERG. Du kan bli ombedd att styrka att du är den du ger dig ut för att vara.

4.3 Rätt till rättelse 

4.3.1 Du har rätt att få felaktiga personuppgifter om dig själv rättade av oss. Om du uppmärksammar att det förekommer fel i de uppgifter vi har registrerat om dig, uppmanar vi dig att skicka ett skriftligt meddelande till oss så att uppgifterna kan rättas. 

4.3.2 Uppgifter som vi har samlat in i samband med din registrering på Solann.se kan du själv korrigera genom att logga in på Solann.se. 

4.4 Rätt till radering 

4.4.1 I vissa fall har du rätt att få alla eller en del av dina personuppgifter raderade av oss, till exempel om du återkallar ditt samtycke och vi inte har någon annan rättslig grund för att fortsätta behandlingen. I den mån en fortsatt behandling av dina uppgifter är nödvändig, till exempel för att vi ska kunna efterleva våra skyldigheter enligt lag eller för att rättsliga krav ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras är vi inte skyldiga att radera dina personuppgifter. 

4.5 Rätt att begränsa behandlingen till lagring

4.5.1 Du har i vissa fall rätt att få behandlingen av dina personuppgifter begränsad till att endast omfatta lagring, till exempel om du anser att de uppgifter om dig som vi behandlar inte är riktiga. 

4.6 Rätt till dataportabilitet 

4.6.1 Du har i vissa fall rätt att få personuppgifter som du har tillhandahållit oss utlämnade i ett strukturerat, allmänt använt, maskinläsbart och kompatibelt format och att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.

4.7 Rätt att göra invändningar 

4.7.1 Du har rätt att när som helst göra invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter med avseende på direkt marknadsföring, inbegripet den profilering som görs för att kunna inrikta vår direkta marknadsföring.

4.7.2 Du har vidare rätt att när som helst, på grunder som rör din personliga situation, göra invändningar mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör på grundval av vårt legitima intresse, jmfr. punkt 2.1 och 2.3. 

4.8 Rätt att återkalla samtycke 

4.8.1 Du har när som helst rätt att återkalla ett samtycke du lämnat oss avseende viss behandling av personuppgifter. Vill du återkalla ditt samtycke ber vi dig kontakta oss på info@solann.se.

4.9 Rätt att klaga 

4.9.1 Du har när som helst rätt att lämna in klagomål över vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen, Box 8114, 10420 Stockholm. Klagomål kan bland annat skickas in per e-post till datainspektionen@datainspektionen.se eller per telefon +46 8 657 61 00.

5. RADERING AV PERSONUPPGIFTER

5.1 Vi lagrar personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med behandlingen. 

5.2 Uppgifter som samlats in om din användning av solann.se, jmfr. punkt 2.1, raderas senast när du inte har använt solann.se på 15 månader. 

5.3 Uppgifter som samlats in i anslutning till din anmälan till vårt nyhetsbrev raderas när ditt samtycke till nyhetsbrev återkallas, om vi inte har någon annan grund för att behandla uppgifterna. 

5.4 Uppgifter som samlats in i anslutning till köp du gjort på Solann.se, jmfr. punkt 2.2 och 2.3, kommer i första hand att raderas två år efter utloppet av det kalenderår då köpet gjorts. Uppgifter kan emellertid komma att sparas under längre tid, om vi har ett legitimt behov av längre lagring, till exempel om det krävs för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga krav eller om lagring krävs för att vi ska kunna uppfylla krav enligt lag. För att uppfylla kraven i bokföringslagen sparas bokföringsmaterial i sju år, intill utgången av ett räkenskapsår. 

6. SÄKERHET

6.1 Vi har genomfört lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra att personuppgifter oavsiktligen eller obehörigen förstörs, går förlorade, ändras eller försämras samt att obehöriga får kunskap om dem eller att de missbrukas. 
6.2 Endast medarbetare som har ett faktiskt behov av att få åtkomst av dina personuppgifter för att utföra sitt arbete har åtkomst av dem.

7. KONTAKTUPPGIFTER

7.1 Solann.se, Solann AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in via Solann.se.

7.2 Har du några frågor eller synpunkter rörande denna Integritetspolicy eller vill du hävda en eller flera av de rättigheter du har och som beskrivs i punkt 4, kan du kontakta: Solann AB GDPR, Rosengatan 8, 1012, 172 70 SUNDBYBERG Tel: 08-583 560 60 E-post: 

8. ÄNDRINGAR I INTEGRITETSPOLICYN

8.1 Den senaste uppdaterade versionen av integritetspolicyn hittar du alltid på denna sida. 

8.2 Vid betydande ändringar (t ex av ändamålen för personuppgiftsbehandling eller kategorier av personuppgifter) kommer du att få information om detta via e-post eller på panduro.com.

9.VERSIONER

9.1 Detta är version 2 av Solanns Integritetspolicy, daterad den 2018-05-25. 
9.2 Detta är version 3 av Solanns Integritetspolicy, daterad den 2019-07-18.